Utvecklingsförslag i Book-it

SMS- och e-mail funktionerna är förstås underbara att ha men allt för ofta har vi problem med studsande e-post (för SMS:en har vi inget sätt att bli meddelad om felen) när användaren har en felaktig e-post adress inlagd. Varför har folk felaktig e-post kan man fråga sig? Mina gissningar kommer nedan:

  • Låntagaren har uppgett fel adress vid inskrivning.
  • Personalen på bibblan har skrivit in fel adress (hände ofta förr när låntagaren först fick fylla i ett pappersformulär som vi sedan skrev av)
  • och den mest självklara, låntagaren har bytt e-post men glömt att meddela oss.

Punkt 1 och 2 är de punkter som man kan göra någonting åt om man gör vissa förbättringar i Book-it (och som Axiell ock har gjort i kommande versioner av Book-it för att förhindra felaktiga inskrivningar).

Mitt förslag är att man vid aktiveringen av ett nytt konto i Book-it skulle ges möjlighet att skicka ett verifierings/test-sms eller mail så att man på en gång kan få reda på om adressen är korrekt eller ej. Att SMS-et kommer fram blir förstås lätt att kontrollera om användaren har med sig telefonen vid inskrivning, men ett studsande e-post meddelande kan inte (som det är i nuläget) gå till en specifik e-post adress på kontoorganisationen (eller enhetsnivå för den delen)  t.ex bibblan@tyreso.se Istället skulle den kunna knytas till den aktuella inloggade book-it användaren och istället gå till dennes inlagda e-postadress. Exempel:

Bosse Bengtson skriver in sig själv via våra OPAC-datorer, skriver under en kort förbindelse om att följa våra regler, visar sedan sitt leg varpå jag aktiverar kontot i Book-it.
Bosse-bengtsson@shotmail.com står inskrivet, jag skickar därefter iväg en verifiering via knappen Verifiera

Därefter ställer jag standardfrågorna om övertidsvarning via E-post och reservation via SMS, efter 30 sekunder får jag ett mail som säger att Bosse-bengtsson@shotmail.com inte kunde levereras. Frågar då Bosse om adressen verkligen stämmer, Nej-nej, svarar Bosse efter att ha grunnat lite på frågan, det ska vara understreck får jag sedan till svar.

Det skulle underlätta en hel del om vi redan från start kunde få reda på om e-post eller sms är korrekt inlagt. Detta kunde vara ett sätt att komma en liten bit på vägen. Att sen folk byter adress då och då får vi tyvärr leva med.


Kommentarer
Postat av: folke a

Hej

dessutom längtar vi efter att den nyinskrivna e-postadressen som default ska vara Aktiv! En trist designmiss att man måste aktivera, en rutin man lätt missar.

2008-10-29 @ 08:26:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0