Läsa/skriva recensioner i OPAC 5.0 (eller vad var det som gick fel?)

Sedan vi fick denna möjlighet i OPAC:en har vi i Tyresö bara fått in 3! recensioner totalt via adlibris recensionstjänst (varav en var mumbojumbo) så en kombination av självkritik kring den egna marknadsföringen samt liten analys kring varför det kan ha blivit så här är alltså på sin plats att presentera i bloggen.

Några tankar kring detta misslyckande.

Vi lade info om recensionerna i OPAC:ens förstasida (mitt i fältet) samt på webben på egen sida. Kan egentligen inte se att så mycket mer hade kunnats göra på den punkten. Möjligtvis kunnat tala mer om detta vid inskrivning av nya låntagare.

I Tyresö presenteras fullständiga katalogposter i OPAC (4 rader info som i SSB:s gamla OPAC är för lite), detta gör att placeringssidan också hamnar relativt långt ner, det är också där recensionslänkarna har hamnat, scroll, scroll, scroll om man ska se dem. Jag föreslog för Axiell i framtiden att inte gömma dessa mervärdesfunktioner långt ner på sidorna (hoppas också de lyssnar på detta i och med Axiell Arena. (någon som vet hur det blivit?) rent generellt är scroll-ner-på-sidan alltid dåligt för den stressade människan, de enda sidorna som kommer undan med detta är de stora kvällstidningarnas tabloidwebb (AB, Expressen) men de är å andra sidan knappt tidningar längre...


Varför recensera en bok när recensionen inte syns direkt i anslutning till boken, utan först måste klickas på för att dyka upp? Hade recensionen legat vid bilden hade det varit ett helt annat läge. Då hade användaren fått direkt återkoppling på det bidrag som gavs.

OPAC:en som det ser ut nu är nog för folk mest ett ställe man söker efter sin bok, inte skapar mervärden genom delaktighet, därför behövs nog allt förändras på en gång (som t.ex. med Axiell Arena och CS. Library) gradvis förändring med tillkomst av små fiffiga funktioner känns faktiskt rätt meningslöst. Tror vi måste chocka våra användare och kasta ut OPAC:en helt.

Och sen det sista som Axiell själva förstod, det blir för klent med att enbart ha en lokal anknytning kring recensionerna, Axiell Arena bygger (om jag förstått det rätt) upp en gemensam bas för sådana funktioner som recensioner. När alla bibliotek med Axiell Arena samverkar blir t.ex. betygen kring recensionerna gemensamma. Jag gnällde tidigare på SSB  och Biblioteket.se och deras betygssystem, att alla böcker har 5.0 i snitt (kollade igenom 600 recensioner i rad 2008-06-25, ALLa hade 5.0 i betyg...) Förhoppningsvis slipper vi sådant om Axiell Arena kommer fungera fullt ut. Har 500 pers från 1000 bibliotek satt ett betyg är det inte troligt att snittet blir 5.0 längre...


Kommentarer
Postat av: Murvel Tudd

Hej! Det här ämnet intresserar mig!



Jag är bara en en anonym läsare som hittat bloggen av en slump via andra biblioteksbloggar, så du får ursäkta mig mitt ordsvall: Men jag har tänkt mycket på detta - hur de här implementer..ing..arna av "social tagging" eller andra sociala tjänster (typ diskussionsforum) blir så fel när de genomförs hos bibliotek och institutioner, typ skolor.Hur ofta har man inte sett stora högskolor vars webplatser mest är anslagstavlor, och där det obligatoriska forumet står helt dött. Deprimerande syn!



Samma öde möter väl "social opacs".



På Borås högskolas bibliotek har man nyss utökat gränssnittet med (vad man tycks tro) vara "2.0"-funktioner. Studenterna kan t ex recensera kursböcker och liknande.



..Och gissa vad .INGEN skriver någonting!



Vilka sociala mönster detta följer kan jag inte uttala mig om, men jag läger märke till hur ofta det går fel och JAG tror det är för att man länge tjänsterna inte är öppna utåt och någorlunda anonyma. Man missar lite av poängen i 2.0-tänkandet : öppenheten , kompatibilitet , interaktionen. En tjänst skall smälta ihop med annat i folks vardagliga liv där internetanvändadet mognat till en självklarhet. Man går inte längre "in på internet". Nätet finns i vardagsrummet. Därför ska man kunna använda bibliotegstaggningenvia widgets på sin googlestartsida , genom google reader, del.icio.us osv.. TYP. Inte behöva "gå till ett forum" där man loggar in, letar sig fram och till slut blir person nummer 3 att tagga en bok.



Hursomhelst, oavsett vad det bror på, så drar den öppna systemen och befolkade känslan mer människor. Många deltagare=fler deltagare. Så är det väl i många sammanhang.



Det viktigaste de små 2.0-misslyckarna missat är dock: många deltagare GENERERAR bättre innehåll. Det är det som är poängen med social bookmarking - eller wikipedia - ju fler som deltar, desto bättre blir kvaliteten, då fler bidrar till ökad faktakoll och kontroll (wikipedia) och i taggningssammanhang innebär det att det blir större enhetlighet i taggandet. Det skapas mönster, och människor har även på nätet en förmåga att följa kunniga personer, använda samma termer som dem, så kvaliteten ökar! Så visst kan man tänka sig ett system där nya användare får förslag på en tagg, men bara om minst X personer använt den tidigare.

Men sånt är bara möjligt om många deltar.



Nu har jag babbblat klart, nu kommer den Stora Frågan:



Lyssnom! Hör denna tanke! (förlåt mig om jag missat nåt som redan är på gång, jag är inte bibliotekarie själv, än så länge bara blivande)Ta-da :



Frågan - Varför skapas inget nationellt system för användartagging av litteratur? Ett system som kan användas av ALLA bibliotek i hela sverige, och som kan kopplas ihop lokalt till låntagarnas lånedata, men också vara ett nationellt utbyte mellan biblioteksanvändare gällande utbyte av ämnesord/taggar på litteraturen, och kanske recensioner, listor? Det är först DÅ som den "sociala " webben kan bli möjlig att genomföraa på riktigt.



/END/



(förlåt att jag svävade ut, om du eller nån annan som läser detta håller med mig får ni gärna skriva det!)

2008-07-07 @ 02:19:48
Postat av: Andreas

Hej och kul att du hittade hit!



Jag kunde inte sagt det bättre själv. Instämmer till fullo i ditt resonemang.



Grundfelet är väl att vi vill ha användarna till biblioteket istället för att vi kommer till användarna? En bokbuss för webben kanske vore en idé? Mycket möjligt att detta blir ett separat inlägg)



Appropå Inloggningar: När jag pluggade på BHS var det någon lärare som nämnde att 50% av alla forskare alltid började med en googlesökning innan de loggade in i sin svindyra specialdatabas. Inloggning utestänger ibland för mycket.



Ett nationellt system för användartaggning skulle nog behöva utgå från BOOK-IT, då det i princip är det enda bibliotekssystemet med kvalité. Användar-litteraturdata skulle kunna publiceras på ett öppet sätt så att andra bibliotekssystem kunde ta del av dessa. I takt med att det börjar bli lite mer öppenhetstänk (min uppfattning) hos Axiell kanske det kunde vara något att föreslå för dem.



Tack för synpunkterna

2008-07-07 @ 08:24:10
URL: http://tandersten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0